Успіхи

Грузія прийняла перше в історії антидискримінаційне законодавство

Минулої п’ятниці Парламент Грузії у третьому читанні прийняв законопроект про ліквідацію всіх форм дискримінації. За законопроект проголосували 104 парламентаря, проти — лише один.

Amnesty International вітає цей крок вперед у боротьбі з дискримінацією у країні та закликає владу Грузії до того, щоб перший в історії антидискримінаційний закон став дійсно ефективним інструментом для боротьби з дискримінацією на практиці.

Законопроект, що був підготовлений Міністерством юстиції Грузії, визначає різні форми і підстави для дискримінації і забороняє всі види дискримінації в Грузії. Прийняття законопроекту є важливим кроком на шляху до виконання міжнародно-правових зобов’язань Грузії по боротьбі з дискримінацією, і є попередньою умовою для Грузії з виконання вимог програми щодо лібералізації візового режиму з ЄС.

На початковій стадії прийняття законопроекту передбачалося створення інституту Інспектора в якості механізму реалізації нового закону. Очікувалося, що інспектор матиме право отримувати і розглядати скарги, розслідувати повідомлення про дискримінацію, накладати певні санкції проти винних, а також передавати справи органам кримінального переслідування стосовно подальших дій.

Цей початковий проект закону був схвалений грузинськими громадськими організаціями та представниками різних меншин в країні, а також міжнародними організаціями та експертами.

Проте грузинський уряд вирішив внести поправки до проекту незадовго до того як він був офіційно представлений на розгляд парламенту. Поправки суттєво змінили законопроект, що значно знижує його здатність ефективно забезпечувати дотримання антидискримінаційного законодавства.

Інститут Інспектора був видалений із законопроекту, а замість цього існуюча національна правозахисна установа Грузії — Народний захисник — позначається як орган, відповідальний за нагляд за здійсненням нового закону. Народний захисник не має права накладати будь-які штрафи або обов’язкові заходи і обмежується лише рекомендаційними функціями. Народному захиснику не було надано жодних додаткових фінансових чи інших ресурсів для здійснення діяльності в якості механізму реалізації антидискримінаційного законодавства. Ця зміна викликає стурбованість, тому що право на захист від дискримінації, передбачене в законопроекті, не буде виконане на практиці.

До подання законопроекту до парламенту, в ньому був введений спеціальний пункт відносно Грузинської православної Церкви. Пункт говорить про те, що жодна зі статей закону про боротьбу з дискримінацією не повинна тлумачитися відмінно від Конституційної угоди 2002 року між Грузією і Грузинською Православною Церквою. Конституційна угода 2002 року дає правову основу відносинам держави з церквою, і зазначає “особливу ​​роль”, яку Церква відіграла в історії Грузії. Вона надає Грузинській Православної Церкви певні привілеї, в тому числі податкові пільги, а також спеціальне право консультувати уряд, і є глибоко дискримінаційною по відношенню до інших релігійних груп у країні. Лідери Церкви не раз робили дискримінаційні зауваження відносно різних меншин, а також говорили про необхідність «захисту [Православної] більшості».

Важливо забезпечити ефективність нового антидискримінаційного закону, оскільки дискримінація є однією з істотних проблем у Грузії. Протягом останніх двох років були випадки нападу на та дискримінації представників релігійних меншин і членів ЛГБТ спільноти (лесбійок, геїв, бісексуалів, транс ґендерних людей) в країні.

Нещодавні зміни в законопроекті були зроблені одночасно з тим, як прем’єр-міністр Грузії заявив про рішення щодо заборони одностатевих шлюбів в Конституції Грузії.

На сьогодні Цивільний кодекс Грузії визначає шлюб тільки як інститут між чоловіком та жінкою, однак, це дискримінаційне обмеження не визначене в Конституції.

Грузинський уряд повинен взяти до уваги занепокоєння громадянського суспільства і запропонувати законопроект, який не тільки зробить дискримінацію незаконною на папері, але й забезпечить заборону на всі форми дискримінації на практиці.

.

Новини на цю ж тему

Річна доповідь 2016/2017: Україна
22.02.2017
Сім речей, які ви маєте знати про права трансгендерних людей (та зміну юридичної статі)
22.10.2016
50 успіхів: як мільйони прихильників Amnesty змінили світ у 2015 році
30.12.2015
5 причин, чому прайди мають значення
21.10.2015
Польща лишає напризволяще сотні жертв злочинів на ґрунті ненависті
17.09.2015