Новини

Британія, Франція та інші найбільші постачальники озброєнь ігнорують свої зобов’язання за Договором про торгівлю зброєю

Чотири роки тому Організація Об’єднаних Націй (ООН) проголосувала за прийняття надзвичайно важливого договору, що регулює міжнародну торгівлю озброєннями. Однак найбільші експортери зброї, включаючи Великобританію і Францію, як і раніше ігнорують свої договірні зобов’язання. Вони продовжують поставляти озброєння навіть у ті регіони, де існує реальна загроза їх протиправного застосування.

11 вересня у Женеві відкрилася третя Конференція держав-учасниць Договору про торгівлю зброєю. Цей договір передбачає заборону міжнародної торгівлі озброєннями в тих випадках, коли відомо, що вони будуть використані для здійснення військових злочинів, або коли існує очевидна загроза їх використання для вчинення або сприяння тяжким порушенням прав людини.

«Щорічно близько півмільйона людей гинуть унаслідок застосування вогнепальної зброї, мільйони людей опиняються у епіцентрі жорстоких конфліктів, які спалахують через безрозсудний продаж озброєнь. Договір про торгівлю зброєю був покликаний врятувати життя, встановивши єдині правила у цій масштабній індустрії, сповненій секретності, однак на сьогодні низький рівень виконання досягнутих домовленостей і відсутність прозорості загрожують дієвості ДТЗ»,

— заявив Джеймс Лінч, глава відділу з контролю над озброєннями і дотриманням прав людини в Amnesty International.

«Ми закликаємо держави-учасниці ДТЗ подвоїти зусилля для дотримання досягнутих угод і утримати одна одну від нерозважливих чи незаконних поставок озброєнь. Не можна втрачати ані хвилини — у різних регіонах світу людей вбивають, калічать і тероризують, використовуючи зброю, яку в жодному разі не слід туди продавати », – додав він.

Недотримання прийнятих зобов’язань

Згідно ДТЗ, експорт звичайних озброєнь не допускається, якщо існує очевидна загроза, що вони будуть використані для серйозних порушень міжнародного законодавства у сфері прав людини або міжнародного гуманітарного права. Amnesty International вказала на цілу низку ситуацій, коли держави-учасниці ДТЗ, судячи з усього, порушували зобов’язання, прийняті в рамках цього договору.

Зокрема, багато держав-учасниць ДТЗ, зокрема Франція, Великобританія та Італія, поставляли різні види конвенційного озброєння (зокрема, легке озброєння та боєприпаси) до Єгипту, де воно могло використовуватися для репресій всередині країни. Поставки здійснювалися незважаючи на те, що уряд Єгипту жорстко пригнічував будь-які прояви незгоди, унаслідок чого тисячі протестувальників були вбиті, зазнали тортурів або отримали поранення.

За даними Стокгольмського міжнародного інституту дослідження проблем світу https://www.sipri.org/databases/armstransfers, з 2012 по 2016 роки, у період безпрецедентних репресій в Єгипті, 80% поставок зброї  до цієї країни здійснювали США (держава, що подпісaла, але не ратифікувала ДТЗ) і Франція.

Інші уряди продовжували щедро забезпечувати зброєю Саудівську Аравію, незважаючи на численні докази порушень міжнародного гуманітарного права, скоєні саудівськими військами у Ємені. Від початку конфлікту в 2015 році, під час якого очолювана Саудівською Аравією коаліція завдавала бомбові удари по школах, лікарнях та інших об’єктах цивільної інфраструктури, Великобританія схвалила експорт зброї до Саудівської Аравії на загальну суму понад 3,7 мільярди фунтів стерлінгів.

За даними SIPRI, Саудівська Аравія є найбільшим торговим партнером США та Великобританії у галузі звичайних важких озброєнь. Експорт до Саудівської Аравії сягнув 13% від загального обсягу військових поставок США і 48% від експорту озброєнь Великобританії у 2012-2016 роках. Трохи менше 80% з усіх видів звичайних озброєнь, закуплених Саудівською Аравією у 2012-2016 роках, надійшли з США і Великобританії.

У травні 2017 року США погодилися на поставку до Саудівської Аравії зброї на суму 110 мільярдів доларів США. Ці угоди включали поставку керованих боєприпасів типу «повітря-земля» на суму 4,6 мільярда доларів США — в цілому 104 000 бомб цього типу, які широко застосовувалися під час війни у Ємені. Нещодавні поставки, здійснені у 2015-2016 роках, включали 13 726 протитанкових ракет; 3 870 керованих бомб; 60 бойових вертольотів, 1 279 бронемашин і 4 винищувачі-штурмовики.

За той самий період Великобританія продала до Саудівської Аравії 20 штурмовиків Typhoon Block 20 загальною вартістю 1,15 мільярдів доларів США; 2 400 керованих бомб Paveway на суму 48 мільйонів доларів США; 50 крилатих ракет Storm Shadow / SCALP на суму 70 мільйонів доларів США; а також 2 літаки-заправники на суму 20 мільйонів доларів США.

За даними SIPRI, серед інших країн, які здійснювали значні поставки важких озброєнь до Саудівською Аравії після початку конфлікту в Ємені, слід назвати Францію ( 218 мільйонів$); Іспанію (196 мільйонів $), Швейцарію (186 мільйонів $); Італію (154 мільйони $); Канаду (115 мільйонів $) і Туреччину (91 млн $).

Прозорість може врятувати життя людей

Згідно ДТЗ, всі держави-учасниці договору зобов’язані подавати щорічні звіти про імпорт та експорт зброї — це вкрай важливо для того, щоб зробити прозорою та підзвітною міжнародну торгівлю озброєннями.

Оскільки ДТЗ не передбачає незалежного механізму перевірки для забезпечення дотримання правил, що стосуються поставок зброї, оприлюднення щорічних звітів про експорт та імпорт має життєво важливе значення для контролю за діями урядів.

Однак на цей момент лише 48 з 75 держав-учасниць ДТЗ опублікували щорічні звіти про імпорт та експорт озброєнь за 2016 рік. 13 урядів, у тому числі Ісландія і Нігерія, досі навіть не надали звіт про імпорт та експорт озброєнь за 2015 рік.

Крім того, у багатьох звітах містяться невідповідності та прогалини.  Кілька країн залишили цілі розділи своїх звітів порожніми без пояснення причин. Зокрема, ПАР залишила в своєму звіті порожнім розділ, що стосується імпорту та експорту стрілецької зброї та легких озброєнь. Великобританія залишила порожнім весь розділ, що стосується імпорту зброї.  Деякі держави не вказали кількість поставлених озброєнь та/або їхню вартість. Зокрема, Австрія не включила до свого звіту інформацію про імпорт звичайних озброєнь, а Франція не вказала відомості про імпорт основних озброєнь. Ціла низка держав, зокрема, Боснія, Данія, Естонія і Македонія об’єднали дані про певні види імпорту та експорту, або об’єднали країни-імпортери, що не дозволяє визначити, скільки зброї було продано до кожної окремої країни.

«Одна з ключових цілей ДТЗ — зробити торгівлю зброєю більш прозорою; однак країни як і раніше не поспішають розкривати найважливішу інформацію про те, кому і скільки зброї вони продають, а також про те, які типи зброї вони імпортують», 

— підкреслив Джеймс Лінч.

«Це не просто адміністративна проблема. Той факт, що деякі країни надають звіти з величезними прогалинами у інформації, або взагалі не надають їх, викликає дуже тривожне питання: що саме вони намагаються приховати».

«Поставки озброєнь досягли найвищих показників з моменту завершення „холодної війни“. Зброя продовжує потрапляти до зон конфліктів. У цілій низці країн уряди проводять репресивну внутрішню політику. У цих умовах держави-учасниці ДТЗ повинні згадати про ту мету, заради досягнення якої був укладений цей договір: зменшити людські страждання. Вони повинні використати зустріч, яка відбудеться на цьому тижні, як можливість домогтися того, щоб всі експортери та імпортери озброєнь повністю звітували про свої дії. Це допоможе досягненню головної мети укладеного договору »,

– говорить Лінч.

Довідка

Після більш ніж 20-річної боротьби, яку вели Amnesty International та партнерські НКО з Коаліції з контролю над озброєннями, Генеральна Асамблея ООН рішуче проголосувала за прийняття тексту Договору про торгівлю зброєю (ДТЗ) у квітні 2013 року. Договір набув чинності 24 грудня 2014 року.

ДТЗ – це глобальна угода, яка вперше запроваджує заборону на міжнародні поставки озброєнь, боєприпасів і супутнього устаткування у випадках, коли відомо, що вони будуть використані для вчинення або сприяння геноциду, злочинів проти людяності або військових злочинів. Держави-учасниці ДТЗ повинні перевіряти, чи не можуть їхні поставки озброєнь сприяти вчиненню серйозних порушень міжнародного законодавства у галузі прав людини і міжнародного гуманітарного права. Наразі договір підписали 130 країн, а 92 держави ратифікували, зокрема – п’ять з десяти провідних експортерів озброєнь: Франція, Німеччина, Італія, Іспанія та Великобританія. Однак основні продавці зброї — Росія та Китай — досі не приєдналися до ДТЗ. США підписали договір, але не ратифікували його. Підписуючи ДТЗ, уряди беруть на себе зобов’язання не чинити жодних дій, що суперечать предмету або меті договору.

Світові витрати на озброєння

У 2016 році у всьому світі на військові потреби було витрачено 1,69 трильйони доларів США, що становить більше 2% світового ВВП.

Топ-100 компаній, які торгують зброєю, починаючи з 2002 року продали озброєнь більш ніж на 5 трильйонів доларів США.

Глобальний експорт та імпорт основних видів звичайних озброєнь

За п’ять останніх років обсяги продажу основних звичайних озброєнь досягли найвищого показника з часів завершення «Холодної війни».

Китай, Франція, Росія, Великобританія та Сполучені Штати, п’ять постійних членів Ради Безпеки ООН, органу, що відповідає за підтримання миру та безпеки у всьому світі — несуть колективну відповідальність за більш ніж 70% угод із продажу зброї.

США і Росія відповідальні за більш ніж половину від загального обсягу продажів зброї в усьому світі.

Продаж зброї на Близький схід

Понад чверть світового експорту основних видів звичайних озброєнь надходить до країн Близького Сходу та Північної Африки.

США, Великобританія і Франція несуть відповідальність за приблизно 70% від усього експорту основних видів звичайних озброєнь на Близький Схід.

За останні п’ять років країни Перської затоки значно збільшили імпорт основних видів звичайних озброєнь — Саудівська Аравія закупила на 212% більше зброї, ніж за попередні п’ять років, імпорт до Об’єднаних Арабських Еміратів виріс на 63%, до Катару — на 245%, до Кувейту — на 175%.

Саудівська Аравія — Ємен

У травні 2017 року США оголосили про можливі поставки до Саудівської Аравії зброї на загальну суму 110 мільярдів доларів США — до цієї цифри включені минулі контракти і ті, що реалізуються зараз.

Можливі поставки включають продаж керованих боєприпасів типу «повітря-земля» на загальну суму 4,6 мільярди доларів США — в цілому, 104 000 бомб цього типу, які широко застосовувалися під час війни у Ємені.

З початку останнього конфлікту в Ємені Великобританія схвалила експорт зброї до Саудівської Аравії на загальну суму понад 3,7 мільярда фунтів стерлінгів.

Стрілецька зброя та легке озброєння

Щорічно виробляється 8 мільйонів одиниць стрілецької зброї і до 15 мільярдів одиниць боєприпасів.

Щорічний оборот продажів стрілецької зброї оцінюється у 8,5 мільярди доларів США.

До базу даних ООН Comtrade в 2013 році надійшли відомості про постачання боєприпасів для стрілецької зброї на суму 2 мільярди доларів США; за той самий період були зафіксовані продажі пістолетів та револьверів на 1 мільярд доларів США.

Конфлікти

2 238 326 людей загинули у збройних конфліктах після закінчення «холодної війни» — з них більше 100 000 людей у 2016 році (інформація з Упсальської бази даних про конфлікти у світі).

Сукупні економічні і фінансові витрати, пов’язані із застосуванням насильства, у 2016 році оцінювалися у 14,3 трильйони доларів США, або 12,6% світової економіки.

Новини на цю ж тему

Компанії Євросоюзу досі торгують «знаряддями катувань»
28.05.2015
Реакція світу на злодіяння з боку держав та збройних груп є ганебною та неефективною
25.02.2015