Новини

Amnesty International вітає запевнення української влади щодо рішення не постачати зброю до Південного Судану.

Низка заяв, висловлених офіційними особами останніми днями, виглядає як засвідчення бажання України слідувати взятим на себе міжнародним зобов’язанням в області торгівлі озброєнням.

Amnesty International закликає українську владу сформулювати та озвучити чітку політику, що гарантуватиме непостачання озброєння та технічної допомоги Південному Судану у військовій сфері.

28 вересня 2017 року, Олександр Турчинов, секретар РНБО України заявив “(…)підприємства “Укроборонпрому” прийняли рішення не постачати зброю до цієї країни (Південного Судану) поки там не буде нормалізована ситуація”.

​Продовження таких поставок було б безвідповідальним, зогляду на критичну ситуацію з дотриманням прав людини у країні.

“Українська влада має запобігти потраплянню української зброї до країн, де вона з великою імовірністю буде використана для порушень прав людини, здійснення воєнних злочинів та злочинів проти людяності” – зазначила Оксана Покальчук, директорка Amnesty International Україна.

Amnesty International закликає Україну проводити відповідальну та прозору політику в області експорту озброєння та невідкладно ратифікувати Міжнародний договір, а до момемету ратифікації діяти у відповідност з об’єктами та цілями договору.

Додаткова інформація

Постачання озброєнь або технічної допомоги Південному Судану носять надзвичайно високий ризик того, що зброя буде використана для серйозних порушення міжнародного права прав людини та прав людини, і в такий спосіб це загрожує підірвати об’єкт та мету Договору про торгівлю зброєю.

25 вересня Amnesty International опублікувала доповідь “Від Лондона до Джуба: роль зареєстрованих в Великій Британії компаній в одній з найбільших оборудок з продажу зброї до Південного Судану”. В доповіді наведені документи що свідчать про підписання  українською компанією “Укрінмаш” договорів на поставку зброї кінцевим отримувачем якої значиться Міністерство оборони Південного Судану”. У відповідь на інформацію Amnesty International, представники “Укрінмаш” підтвердили підписання договорів, однак заперечили факт доставки озброєння за вказаним контрактом.

Під час брифінку 28 вересня 2017 року О. Турчинов заявив, що “підприємства “Укроборонпрому” прийняли рішення не поставляти зброю до цієї країни (Південного Судану) поки там не буде нормалізована ситуація”. Він також заявив, що “Україна дотримується всіх взятих на себе міжнародних угод, які Україна підписала або ратифікувала”.

Предствник України в раді Безпеки ООН в 2016 році підтримав ембарго на торгівлю зброєю з Південним Суданом і заявив: “Південний Судан знаходиться на межі хаосу. Конфлікт торкнувся майже кожної родини в цій країні, руйнуючи надії на мирне майбутнє. (…) Україна проголосувала за проект резолюції. (…) ми переконані, що ембарго на постачання зброї та додаткові цільові санкції зменшить здатність сторін продовжувати підживлювати конфлікт у Південному Судані.”

Згідно з фіційними даними, Україна постачала зброю до Південного Судану.

На сайті Державної служби експортного контролю зазначаються загальні обсяги поставок озброєння з України до Південного Судану. Зокрема у 2014 році – 830 легких та 62 важких кулемети; в 2015 – 5 бойових вертольотів; в 2016 – 170 легких 88 важких кулемети.

Як підписантка Договору про торгівлю зброєю, Україна не повинна вживати жодних дій, які б підривали ціль та мету цього договору у сприянні міжнародному і регіональному миру, безпеці та стабільності, а також зменшенню людських страждань за допомогою найвищих стандартів регулювання торгівлі зброєю.